De fleste husker de slidte fysiklokaler og ramponerede gymnastiksale fra skole- og ungdomstiden, og for mange vækker det minder om redskaber og inventar, som ikke fungerer efter hensigten. Mange skoler og ungdomsuddannelser har heldigvis gennemgået en hel eller delvis modernisering og renovering igennem tiden, men det er langt fra på alle uddannelsesinstitutioner, hvor inventaret er blevet blevet skiftet ud i årenes løb. Til gengæld er der flere undersøgelser der entydigt peger på, at moderniseret og funktionelt inventar i klasselokalerne har stor indflydelse på kvaliteten af den undervisning, de unge modtager på ungdoms- og voksenuddannelserne, hvilket du kan læse mere om i artiklen herunder. 

Undervisningsmiljøet skal inspirere til læring 

På de gymnasiale uddannelser og på voksen- og efteruddannelserne i Danmark bliver der stillet høje krav til eleverne om, at de skal have en bred vifte af fag i alt lige fra fysik og kemi til biologi og billedkunst. Med inventarløsninger fra ST Skoleinventar er det tydeligt, at man har tænkt over selv de mindste detaljer, der kan være med til at forbedre elevernes undervisning i klasselokaler såvel som faglokaler. I dag skal undervisningsmiljøet være mere end bare borde, stole og en kridttavle til læreren. Det er nemlig utrolig vigtigt, at eleverne befinder sig i nogle rammer, der søger at inspirere dem til at tilegne sig ny viden og læring, der kan være med til at skabe et godt fundament for deres videregående uddannelse eller forskellige jobsituationer i fremtiden. Derforuden er det vigtigt, at det moderne inventar til ungdomsuddannelserne tager højde for- og gør plads til den nye teknologi, som eleverne bliver introduceret på uddannelserne. 

Seriøse omgivelser skaber seriøse studerende 

På ungdomsuddannelserne kan de eleverne uden tvivl godt mærke, hvis den den enkelte uddannelsesinstitution har sørget for at indtænke udvikling og moderne løsninger i undervisningslokalerne. Når faglokalerne lever op til de studerendes behov for at udfolde sin læring, kan det mærkes på elevernes engagement i undervisningen. Eleverne kan nemlig mærke, når den enkelte uddannelsesinstitution lægger dig i selen for at skabe et seriøst og læringsbaseret undervisningsmiljø, og det vil eleverne til enhver tid søge at leve op til. På den måde er det på sin plads at sige, at et seriøst studiemiljø afføder seriøse studerende, hvilket både gavner eleverne, lærerne og den enkelte ungdomsuddannelse. For når eleverne får nogle gode og seriøse rammer omkring deres gymnasie- og uddannelsestid, vil det i sidste ende skabe glade studerende og opfostre et sundt studiemiljø for alle.