Hvad enten du er studerende, selvstændig eller bare ofte kommunikerer skriftligt i din dagligdag, kender du nok følelsen af, at sproget ikke sidder helt i skabet og ikke sender det budskab du gerne vil have det til. En pointe eller et budskab kan let bliver undermineret af en uheldig slå-fejl eller lidt for mange kommafejl, men der er heldigvis et par ting du kan gøre for at undgå, at det sker. Denne artikel giver dig 3 simple råd til at forbedre din skriftlige kommunikation.

Læs teksten igennem igen og igen

Det første og måske vigtigste råd er at læse din tekst igennem flere gange. På den måde fanger du fejl og mangler, der ellers ikke ville være blevet opdaget, og du kan finpudse teksten så den står så skarpt som muligt. Der er næsten ikke noget værre end at sende en tekst, email eller opslag afsted, hvorefter man spotter en slå-fejl, en kommafejl eller en ufærdig sætning. Grundigt korrekturlæsning kan dog forhindre dette. Hvis du sidder fast med korrekturlæsningen, eller har set dig blind på teksten og mangler input udefra, kan du få ekstra hjælp med korrekturlæsning og oversættelse på flere forskellige sprog. Ligemeget hvilken slags skriftlig kommunikation du arbejder på kan det nemlig altid være en fordel at få lidt ekstra hjælp, da mange ofte har svært ved at spotte fejl i deres egen kommunikation.

Skriv simpelt og tydeligt

Mange tekster kan også sige en masse uden egentligt at sige noget som helst. Det gælder specielt akademiske eller professionelle tekster, hvor afsender har haft så stort et fokus på at bruge store ord og komplicere sætningskonstruktioner, at budskabet i teksten går tabt. Derfor er det vigtigt at huske, selvom man selvfølgelig kan bruge disse store ord og komplicerede konstruktioner, at altid have overblik over budskabet, samt at skrive tydeligt og simpelt. Et tekst kan nemlig sagtens lyde professionel og velovervejet og samtidig være sprogligt simpel. Ofte kan det simple, korrekte sprog gøre større indtryk end de store ord, da det sender et simpelt men tydeligt budskab. 

Tænk på dit budskab

I forlængelse af dette, lyder det sidste råd på at tænke på dit budskab, hvad du vil og hvor du vil hen med din tekst. Der er en grund til, at de fleste siden folkeskolen nok har fået at vide, at man skal tænke på afsender og modtager, og det er der en grund til. Uden en klar ide om hvad man vil skrive og hvor, samt til hvem man kommunikerer, falder budskabet let til jorden. Det er vigtigt at have en rød tråd, der kan følges gennem teksten. For at opnå dette kan du, for eksempel, lave en liste over de pointer du vil lave eller strukturen i din tekst, så du ved, hvor du vil starte og hvor du vil ende.