Dette indhold er sponsoreret

Vi har alle, på et eller andet tidspunkt i vores liv, døjet med søvnforstyrrelser eller haft svært ved at falde i søvn. Dårlig søvn kan have rod i mange ting: Man kan tage bekymringer med i seng, man kan være stresset, eller man kan have tendens til at overtænke alt, når man går i seng. Vi ved med sikkerhed at dårlig søvn er dårligt for helbredet og kan have konsekvenser såsom depression, overvægt eller hjerteproblemer.  I denne artikel vil vi hjælpe dig med fire tips til en bedre nattesøvn, og derfor et bedre helbred.

 

  1. Giv dig selv ro

At forberede ens nattesøvn handler også om at kigge på, hvad man laver lige inden man går i seng. En god ide er at give sig selv tid til at falde til ro, og derfor forberede kroppen, og sig selv mentalt, på at man skal til at sove. En måde at gøre dette på, er at slukke for alt der larmer, eksempelvis TV’et, men man kan også dæmpe lyset en times tid, inden man går i seng. Så vil man opleve man bliver mere træt og falder hurtigere i søvn, når man lægger sig i seng.

 

  1. Læs

Hvis du ofte ligger i sengen og er rastløs og ikke kan finde ro, så er det en god ting at have noget at læse. Det kan være en god bog, et magasin, eller et online magasin som www.kendte.dk. Ligemeget hvad du læser, så hjælper det dig med at få ro på og det gør en træt, så du lettere vil falde i søvn.

 

  1. Skab en fast døgnrytme

En vigtig del af at have en kontinuerlig god nattesøvn, er at skabe en fast døgnrytme. Hav et fast tidspunkt at stå op på, og et fast tidspunkt at gå i seng på. Vi mennesker er vanedyr, og derfor vil din krop hurtigt vænne sig til disse faste tidspunkter, og automatisk blive træt, når det er ved at være sengetid

 

  1. Tænk på hvad du drikker

Hvis du tænker på, hvad du drikker inden sengetid, kan du undgå en forstyrret søvn. Lad vær med at drikke koffeinholdige drikke, som for eksempel kaffe eller cola, fra eftermiddag. Hold dig derudover fra alkohol, da det også forstyrrer søvnen.

Med disse fire tips kan du forbedre din nattesøvn, og dermed dit helbred, og få det meste ud af dine dage. Find ud af hvad der virker for dig, og tag det med dig som en fast rutine.