Når man er studerende, har man konstant mange bolde i luften på én gang. Der er altid noget at lave, og derfor vil der også opstå mange bekymringer og tanker. Er du en af de studerende, som har svært ved at finde ro, så kan du her få gode råd til, hvordan du nemmere slipper tankerne og bekymringerne, så du kan fokusere på dit studie, din omgangskreds og et eventuelt studiearbejde.

Forsøg at acceptere du ikke kan det hele og lær at sige nej

Som studerende kan man have en tendens til at sige ja til for mange ting, og derved er kalenderen ofte propfyldt. En fyldt kalender kan på sigt give stress, hvilket naturligvis ikke er en god udvikling. Forsøg at acceptere du ikke kan det hele og lær at sige nej. Det er vigtigt, at man kan lytte til sin krop og anerkende, når du har brug for fritid og ro.

Lad dine fremtidsmuligheder stå åbne

Man vil synes, at fremtiden er sikret, når man er i gang med en uddannelse, men sådan er det dog sjældent. Fremtiden er uforudsigelig, og man kan hurtigt komme til at opbygge en angst for arbejdslivet efter endt uddannelse. Er det noget, du gerne vil undgå, kan du med fordel lade dine fremtidsmuligheder stå åbne. Læs eksempelvis omkring karrieremuligheder på nettet.

Lev i nuet

Uro kan ofte opstå, når man forsøger at tænke fremad. Når man ikke er i nuet, tænker man over, hvad man skal de næste par dage, hvad man skal have og spise, og hvordan man egentligt skal få læst pensum, og ønsker du mere ro, skal du forsøge at leve i nuet i stedet. På den måde undgår du fremtidsrettet stress og bliver derved bedre til at finde ro.

Få styr på din økonomi

Penge og økonomi er for mange studerende en stor og blivende bekymring. Når man er studerende, får man SU, men det er i mange tilfælde langt fra nok til at kunne betale regningerne, hvis man eksempelvis er udeboende. Du kan få mere ro, når du får styr på din økonomi, da du derfor ikke behøver at bekymre dig om, hvorvidt du har nok penge i slutningen af måneden eller ej.

Find en motionstype du kan lide

Uro, bekymringer og nedtrykthed kan ofte komme af inaktivitet. Derfor kan det være en god idé at finde en motionstype, man kan lide, så man kan blive ved med at holde motivationen og glæden ved motionen oppe. Ofte mister man den, hvis man ikke synes om den, og før man ved af det, har man mistet en god vane.

Lær kaosset at kende

Ofte kan kaos og stress give anledning til mange bekymringer og tanker, og er det noget, man ikke før har været vant til, vil det kunne påvirke ens hverdag markant. Dog kan du forsøge at lære kaosset at kende og derved blive bedre til at håndtere og acceptere det, og du behøver derfor ikke at bruge meget energi på at tænke over det.