Når man er ung og hormonerne strømmer rundt i kroppen kan der ofte komme dårlige hudproblemer. Det sker grundet hormoner, og mange i teenagealderen altså fra 13-18 års alderen oplever uren hud, ifølge af bumser, og fedtet hud. Det er en problemstilling mange unge har, og det er noget der ikke rigtigt kan ændres, kun ved hjælp af sund kost, motion, og ellers kan der intet gøres, da det påvirkes af hormoner.

Hvorfor opstår uren hud?

Uren hud kommer af bumser, og hormonerne i kroppen. Hormonerne frigiver talg, som giver talgknopper, hudorme og bumser. Der er intet farligt ved at have bumser, men det er træls, og der kan ikke gøres så meget ved det, udover at tænke over sin livsstil. Mange piger får det i forbindelse med deres menstruation, og kan mærke at den urene hud er værst i den uges tid hvor blødningen er der. Det gælder ikke kun ved menstruationen, hvis piger bruger prævention som p-piller, eller spiral frigiver den også nogle hormoner, hvor bivirkningerne også er uren hud.

Hvad kan der gøres ved uren hud?

Det er ikke fordi der kan gøres ret meget i forbindelse med uren hud, udover hudplejning, og ændre sin livsstil. Der er dog nogle få ting som kunne gøres bedre, og eventuelt fjerne fra dagligdagen hvis det er det som er problemet. Du kan eventuelt prøve noget af det af, og se hvad der hjælper:

  • For meget sukker?

  • Ingen motion?

  • P-piller/spiral?

Alle de punkter er til der er grund til uren hud, og det kan du selvfølgelig gøre noget ved, eller noget af det kan du. Du kan ikke gøre noget ved den prævention men det andet kan du gøre noget ved, fordi det handler om at ændre sin livsstil.

For meget sukker

For meget sukker kan påvirke din hud, og dine bumser negativt. Spiser du meget sukker? Så kan det være du skal til at ændre dine vaner, for meget sukker kan give dig flere bumser, og påvirke huden. Skru ned for sukker & fedt indtaget hvis du vil slippe for alle de bumser. Du kan med fordel spise grønt også, eller meget frugt. Du kan spise efter y-tallerkenen, som går ud på at spise 1/3 grønt, 1/3 kød og 1/3 pasta, kartofler eller andet. Så får du alt du har behov for, og kan slippe for alt det sukker. Spis frugt eller drik 2 glas vand, hvis du føler dig sulten.

Ingen motion

Hvis du har for højt madindtag, har det også en forbindelse med motionen. Du har brug for at brænde noget af, og det påvirker din hud. Begynd eventuelt at gå nogle ture, så du er aktiv, for hvis ikke du har en aktiv dag, så kan det sagtens påvirke dig. Ens krop har behov for frisk luft, og sund motion. Det kan ikke betale sig at lægge i sengen hele tiden. En times gåtur hver dag er nok, men hvis du går til aktiviteter i fritiden, er det nok. Ellers hvis du er til det så løb en tur.